Ateneu

Plataforma de gestió de projectes i inscripcions

Segell "Aquí s'assessora l'Economia Social "

Descripció

Aquest servei s’adreça principalment a gestories i professionals de l’assessorament que volen aprendre, ampliar o reforçar els seus coneixements per oferir un servei adaptat a les entitats de l’Economia Social i Solidària (ESS).

L’objectiu és aconseguir que es pugui assessorar amb criteri i solvència en matèria fiscal, econòmica i jurídica, tenint en compte les especificitats de l’ESS i les seves formes jurídiques, com ara cooperatives, fundacions o associacions amb activitat econòmica.

Els contiguts de la sessió, son diversos, depenent si es renova el segell o es crea de nou.

Aquest projecte està impulsat per la Xarxa d’Ateneus Cooperatius de Catalunya (XAC), formada per 14 ateneus arreu del territori, amb l’objectiu de promoure una xarxa de gestories col·laboradores i capacitades per acompanyar iniciatives d’economia social i solidària.

Des de l’Ateneu Cooperatiu del Baix Llobregat, com a referència en l’acompanyament a emprenedories col·lectives i processos d’intercooperació, coordinem i dinamitzem aquest espai formatiu amb voluntat d’enfortir l’ecosistema local i millorar la qualitat de l’assessorament a les entitats de l’ESS.

Adreçat a

Gestories

Selecciona les sessions on vulguis participar:

Sessió 1

Renovació "Segell Aquí s'assessora l'Economia Social"

Sessió conclosa

1 juliol de 2025

10:00 - 14:00 H

Lloc

Virtual

Formadora

XAC

Descripció

Renovació del segell XAC per a gestories i professionals de l’assessorament

Objectius de la sessió:

  • Actualitzar coneixements en matèria fiscal i normativa específica per a entitats de l’Economia Social i Solidària (ESS).

  • Revisar les obligacions i exempcions vinculades a l’Impost de Societats i al règim fiscal especial de cooperatives.

  • Enfortir la capacitat d’assessorament estratègic en l’àmbit econòmic i financer.

  • Proporcionar recursos i eines pràctiques per a la gestió quotidiana de les entitats.

Continguts principals:

  • Novetats fiscals i normatives: bonificacions, IS, mesures específiques per a l’ESS.

  • Tractament comptable de subvencions i opcions de finançament adaptades a l’ESS.

  • Planificació fiscal estratègica i seguiment econòmic.

  • Particularitats societàries de cooperatives, associacions i fundacions.

  • Recursos útils per a l’assessorament del dia a dia.

Metodologia:
Sessió teòric-pràctica en línia a través de la plataforma Zoom.
Es facilitarà documentació de suport i eines pràctiques per aplicar els coneixements adquirits.

A qui s’adreça?
A assessories i professionals que ofereixen serveis fiscals, comptables i laborals a entitats de l’economia social i solidària, i que disposen del segell de la Xarxa d’Ateneus Cooperatius de Catalunya (XAC), amb l’objectiu d’obtenir-ne la renovació.

Sessió 2

Segell 1a Sessió: L’Impost de Societats a les cooperatives (Dimecres 17/09, 15h a 18h)

Sessió conclosa

17 setembre de 2025

15:00 - 18:00 H

Lloc

Virtual

Formadora

Drecera

Descripció

L’ESS és un model econòmic arrelat al territori que agrupa cooperatives, fundacions, associacions amb activitat econòmica, empreses d’inserció i altres fórmules jurídiques que posen les persones al centre. A Catalunya, aquest sector no para de créixer, i moltes iniciatives busquen gestories properes i amb coneixement específic per dur a terme la seva activitat econòmica amb garanties.

Per això, des de l’Ateneu impulsem el segell “Aquí Assessorem l’Economia Social”, per identificar i visibilitzar gestories que poden oferir un assessorament adequat i especialitzat a aquestes entitats. Us convidem a participar en l’itinerari formatiu gratuït que hem preparat, com a pas per incorporar-vos a aquest circuit: 

Itinerari “Aquí Assessorem l’Economia Social”
Totes les sessions són en línia, els dimecres de 15 h a 18 h

Sessió 1 | Dimecres 17/09 – Introducció a l’economia social i solidària i el seu finançament

  • Principis i valors de l’ESS

  • Diferències jurídiques respecte a les societats mercantils

  • Eines i estratègies de finançament: aportacions socials, crèdits, subvencions, crowdfunding, inversió d’impacte

Sessió 2 | Dimecres 24/09 – Aspectes laborals en l’economia social i solidària

  • Particularitats laborals en cooperatives: socis treballadors, règims de Seguretat Social

  • Convenis, contractació i polítiques de cures

  • Igualtat i gestió de conflictes en clau cooperativa

Sessió 3 | Dimecres 01/10 – Gestió comptable i fiscal de les entitats de l’ESS

  • Pla comptable adaptat a cooperatives

  • IVA, Impost de Societats i beneficis fiscals

  • Comptes anuals i llibres obligatoris


    Aquest enllaç és per inscriure's a la primera sessió de tot l'itinerari.

Sessió 3

Segell 2a Sessió: Aspectes laborals en l’economia social i solidària - Dimecres 24/09

Sessió conclosa

24 setembre de 2025

15:00 - 18:00 H

Lloc

Virtual

Formadora

Drecera

Descripció

L’ESS és un model econòmic arrelat al territori que agrupa cooperatives, fundacions, associacions amb activitat econòmica, empreses d’inserció i altres fórmules jurídiques que posen les persones al centre. A Catalunya, aquest sector no para de créixer, i moltes iniciatives busquen gestories properes i amb coneixement específic per dur a terme la seva activitat econòmica amb garanties.

Per això, des de l’Ateneu impulsem el segell “Aquí Assessorem l’Economia Social”, per identificar i visibilitzar gestories que poden oferir un assessorament adequat i especialitzat a aquestes entitats. Us convidem a participar en l’itinerari formatiu gratuït que hem preparat, com a pas per incorporar-vos a aquest circuit: 

Itinerari “Aquí Assessorem l’Economia Social”
Totes les sessions són en línia, els dimecres de 15 h a 18 h

Sessió 1 | Dimecres 17/09 – Introducció a l’economia social i solidària i el seu finançament

  • Principis i valors de l’ESS

  • Diferències jurídiques respecte a les societats mercantils

  • Eines i estratègies de finançament: aportacions socials, crèdits, subvencions, crowdfunding, inversió d’impacte

Sessió 2 | Dimecres 24/09 – Aspectes laborals en l’economia social i solidària

  • Particularitats laborals en cooperatives: socis treballadors, règims de Seguretat Social

  • Convenis, contractació i polítiques de cures

  • Igualtat i gestió de conflictes en clau cooperativa

Sessió 3 | Dimecres 01/10 – Gestió comptable i fiscal de les entitats de l’ESS

  • Pla comptable adaptat a cooperatives

  • IVA, Impost de Societats i beneficis fiscals

  • Comptes anuals i llibres obligatoris


    Aquest enllaç és per inscriure's a la segona sessió de tot l'itinerari.



Sessió 4

Segell 3a Sessió: Gestió comptable i fiscal de les entitats de l’ESS - Dimecres 01/10

Sessió conclosa

1 octubre de 2025

15:00 - 18:00 H

Lloc

Virtual

Formadora

Drecera

Descripció

L’ESS és un model econòmic arrelat al territori que agrupa cooperatives, fundacions, associacions amb activitat econòmica, empreses d’inserció i altres fórmules jurídiques que posen les persones al centre. A Catalunya, aquest sector no para de créixer, i moltes iniciatives busquen gestories properes i amb coneixement específic per dur a terme la seva activitat econòmica amb garanties.

Per això, des de l’Ateneu impulsem el segell “Aquí Assessorem l’Economia Social”, per identificar i visibilitzar gestories que poden oferir un assessorament adequat i especialitzat a aquestes entitats. Us convidem a participar en l’itinerari formatiu gratuït que hem preparat, com a pas per incorporar-vos a aquest circuit: 

Itinerari “Aquí Assessorem l’Economia Social”
Totes les sessions són en línia, els dimecres de 15 h a 18 h

Sessió 1 | Dimecres 17/09 – Introducció a l’economia social i solidària i el seu finançament

  • Principis i valors de l’ESS

  • Diferències jurídiques respecte a les societats mercantils

  • Eines i estratègies de finançament: aportacions socials, crèdits, subvencions, crowdfunding, inversió d’impacte

Sessió 2 | Dimecres 24/09 – Aspectes laborals en l’economia social i solidària

  • Particularitats laborals en cooperatives: socis treballadors, règims de Seguretat Social

  • Convenis, contractació i polítiques de cures

  • Igualtat i gestió de conflictes en clau cooperativa

Sessió 3 | Dimecres 01/10 – Gestió comptable i fiscal de les entitats de l’ESS

  • Pla comptable adaptat a cooperatives

  • IVA, Impost de Societats i beneficis fiscals

  • Comptes anuals i llibres obligatoris


    Aquest enllaç és per inscriure's a la tercera sessió de tot l'itinerari.